Vad kan jag ansöka om?
Enligt Socialtjänstlagen kan du ansöka om olika stöd, exempelvis; hjälp i hemmet (hemtjänst), ledsagning, kontaktperson, avlösarservice, korttidsvistelse, trygghetslarm, dagverksamhet för personer med demenssjukdom, tillsyn (fysisk eller digitalt via kamera) eller särskilt boende när hjälp i hemmet är otillräckligt.
Hur ansöker jag?
Du kan ansöka muntligt i kontakt med kommunens biståndshandläggare. Du kan också ansöka skriftligt med stöd av nedanstående blanketter. Det är kommunens biståndshandläggare som sedan gör en bedömning utifrån dina behov.
Dina närstående kan vara behjälpliga att fylla i en skriftlig ansökan, men du själv måste skriva under.
Ansökningsblankett insatser enligt Socialtjänstlagen
Om du endast vill ansöka om trygghetslarm och har bank-ID kan du ansöka via vår e-tjänst
E-tjänst för trygghetslarm
Tillfällig vistelse i Hedemora
Om du ska vistas tillfälligt i Hedemora och har hjälp i din hemkommun kan du ansöka om tillfällig hjläp under din vistelse
Ansökningsblankett tillfällig vistelse i Hedemora kommun
Spara ner eller skriv ut blanketten, fyll i och skicka in. Om du hellre vill ringa kan du kontakta en biståndshandläggare, de har telefontid måndag-fredag 8.00-9.30 och näs via kommunens växel på telefonnummer 0225-340 00.
Hur görs bedömningen av mina behov?
Oftast gör biståndshandläggaren ett hembesök där ni pratar om dina behov. Vid hembesöket kan en anhörig, en vän eller annan närstående närvara om du vill. Bland annat pratar ni om:
- Behov och önskemål
- Boende
- Sociala situation
- Egen förmåga
- Hälsotillstånd
- Problem i daglig livsföring
Ibland kan det vara nödvändigt att vi hämtar uppgifter om dig från till exempel sjukvården för att kunna bedöma dina behov, detta får vi bara göra med ditt medgivande. Uppföljningar av din situation sker vanligen genom telefonkontakt.
Om du vill överklaga ett beslut så är det Förvaltningsrätten som avgör. Biståndshandläggaren hjälper dig med överklagan.