Digital ansökan


En mobiltelefon med bank-ID samt en dator i bakgrunden

När du ansöker om ekonomiskt bistånd behöver du lämna in olika underlag för att styrka uppgifter om dina inkomster och utgifter. Gör du en ansökan digitalt behöver du inte redovisa för dessa underlag varje måndad, istället kan du bli utvald för stickkontroll då och då. En digital ansökan är för många därför det enklaste alternativet för att ansöka om ekonomiskt bistånd. 

Hur du gör en digital ansökan

  • Samla alla dina uppgifter kring inkomster och utgifter. För att vi ska kunna göra en bedömning behöver vi information om hur din ekonomiska situation ser ut. Förbered därför kontoutdrag, fakturor, kvitton, hyresavtal, intyg med mera. 
  • När du är inne i e-tjänsten så trycker du på Ny ansökan. Följ därefter stegen i ansökan och fyll i de uppgifter som efterfrågas. Du behöver redogöra för samtliga av dina inkomster och utgifter. 
  • När ansökan är färdig så skickas den in digitalt.
  • Om ni är två som söker tillsammans behöver medsökande också logga in på Mina sidor för att godkänna ansökan med bank-ID, därefter kan ansökan skickas in
 

 Vad händer sedan?

  • Följ ditt ärende på Mina sidor. Se om din ansökan är behandlad, beviljad och i så fall hur mycket och när du får din utbetalning
  • Du kan bli utvald för granskning då vi tillämpar stickkontroller. Därav behöver du alltid spara dina hedlingar minst tre månader efter att du gjort en ansökan. Om du blir utvald för granskning och inga handlingar kan uppvisas kan du bli återbetalningsskyldig. 
  • Om din ansökan är komplett  gör vi vårt bästa för att du ska få ditt beslut inom några dagar. 
  • Du kan bli kontaktad av en handläggare och inbjuden till en träff för att diskutera din väg till självförsörjning
  • Om du inte är nöjd med beslutet som fattats har du rätt att överklaga.
Information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se under Dataskydd. Du kan också kontakta kommunens kundtjänst tel. 0225-34 000.

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem.
Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling annars kan vi tyvärr inte svara. 
Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Ditt namn:
  

Din e-postadress:
   

Din synpunkt:
  

 

Sida uppdaterad 2021-06-04
Skriv ut

Ring oss 0225-340 56 alt. kommunes växel 0225-340 00

RECEPTIONENS ÖPPETTIDER vardagar 10:00 – 12:00 och 13:00 – 15:00

Telefontid: måndag, tisdag, torsdag och fredag 08:30-09:30
                                                                onsdag 13:30-14:30

Enhetschef - Ekonomienheten
Lena Abrahamsson 
0225-340 37 
lena.abrahamsson@hedemora.se

Tingshuset
Sturegatan 17
776 35 Hedemora
E-post:
omsorgsforvaltningen-kontoret@hedemora.se