Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta konsumentvägledaren i Hedemora kommun.
Konsument är du när du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag. Vi lämnar alltså inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.Som boende i Hedemora kan du få:
-
Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag.
-
Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om tvistprövningsinstanser för ditt ärende.
-
-
Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, val av telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare
Två privatpersoner som hamnar i en tvist med varandra kan vända sig till en jurist/advokat för rådgivning. Samma sak gäller om två näringsidkare hamnar i en tvist.
Kontakta konsumentvägledningen
Telefontid: Måndag 14.00 - 15.00, Onsdag 8.30 - 9.30
Telefon: 0225 - 556 33
Mejla gärna om det är svårt att komma fram på telefon eller ring växeln i Säter 0225-55 000 och lämna ett meddelande om att du vill bli uppringd. Hedemora och Säter samarbetar med frågor kring konsumentvägledning därför är det växeln i Säter som tar emot samtalen.
Konsumentvägledare
Jenny Eriksson
E-post: konsumentvagledare@sater.se
konsumentvagledare@sater.sehttps://www.sater.se/stod-omsorg/konsumentvagledning/
Oberoende vägledning genom konsumentverket
Hallå konsument
Anlita hantverkare
om du ska anlita fackman/hantverkare är det viktigt att du kollar en upp en del saker och man bör alltid använda skriftligt avtal. Du finner tips, checklista och avtalsmall på sidan
Hallå konsument- tips anlita hantverkare.
Vara eller tjänst du inte beställt
Har du fått en bluffaktura? Det vill säga en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt. Betala inte. Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt.
Har du fått en bluffaktura? Det vill säga en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt. Betala inte. Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt.
Läs mer på Konsumentverket, hur du gör för att bestrida en felaktig faktura.
Kontakt konsumentvägledning
Telefontider: måndagar 14-15 och onsdagar 8:30 – 9:30.
Mejla gärna om det är svårt att komma fram på telefon.
Du kan även lämna ett meddelande till växeln att du önskar bli uppringd.
Växeln når du på telefon 0225-55 000.