Konsumentjuridisk rådgivning

Om du har en fråga om dina rättigheter som konsument kan du kostnadsfritt kontakta konsumentvägledaren i Säters kommun. Hedemora och Säter samarbetar i dessa frågor. 

Konsument är du när du som privatperson handlar varor eller tjänster av ett företag. Vi lämnar alltså inte råd när det gäller köp mellan privatpersoner eller köp mellan två företag.Som boende i Hedemora kan du få:

  • Information om dina rättigheter och skyldigheter som konsument utifrån det avtal du har ingått med ett företag.
  • Vägledning i hur du gör en reklamation samt få råd om tvistprövningsinstanser för ditt ärende.

  • Råd inför vissa köp av varor och tjänster. Det kan exempelvis gälla råd inför köp av hantverkstjänst, val av elhandlare, val av telefonoperatör eller köp av bil hos bilhandlare

Två privatpersoner som hamnar i en tvist med varandra kan vända sig till en jurist/advokat för rådgivning. Samma sak gäller om två näringsidkare hamnar i en tvist.

Kontakta konsumentvägledaren

Johan Dahlin
Telefontid: tisdag 14.00 - 15.00, torsdag 08.00 - 09.00
Telefon: 0225 - 556 33
E-post: konsumentvagledare@sater.se


Mejla gärna om det är svårt att komma fram på telefon eller ring växeln i Säter 0225-55 000 och lämna ett meddelande om att du vill bli uppringd. Hedemora och Säter samarbetar med frågor kring konsumentvägledning därför är det växeln i Säter som tar emot samtalen. 

Läs mer om konsumentvägledningen på Säter kommuns hemsida

Oberoende vägledning genom konsumentverket

Hallå konsument

Anlita hantverkare

om du ska anlita fackman/hantverkare är det viktigt att du kollar en upp en del saker och man bör alltid använda skriftligt avtal. Du finner tips, checklista och avtalsmall på sidan 
Hallå konsument- tips anlita hantverkare. 

Vara eller tjänst du inte beställt

Har du fått en bluffaktura? Det vill säga en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt. Betala inte. Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt.

Har du fått en bluffaktura? Det vill säga en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt. Betala inte. Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt.

Läs mer på Konsumentverket, hur du gör för att bestrida en felaktig faktura.

Information om hur Hedemora kommun behandlar dina personuppgifter och hur du tar tillvara på dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR – General Data Protection) finns på Hedemora kommuns hemsida www.hedemora.se under Dataskydd. Du kan också kontakta kommunens kundtjänst tel. 0225-34 000.

Har du synpunkter på den här sidan, tar vi tacksamt emot dem.
Fyll i formuläret nedan och dina synpunkter skickas till ansvarig för sidan. Om du anger din e-postadress kan vi ge återkoppling annars kan vi tyvärr inte svara. 
Tack för att du hjälper oss att skapa en bättre webbplats.

Ditt namn:
  

Din e-postadress:
   

Din synpunkt:
  

 

Sida uppdaterad 2021-04-27
Skriv ut

Konsumentvägledare
Johan Dahlin
E-post: konsumentvagledare@sater.se

Telefontid:
Tisdag kl 14.00-15.00 & torsdag kl 08.00 - 09.00
Telefon: 0225 - 556 33

Övrig tid ring växeln i Säter 0225-55 000 så tar de meddelande till Johan, som kontaktar dig.