Kommunstyrelsen är personuppgiftsansvarig för hanteringen av dina personuppgifter i visselblåsarfunktionen.
På www.hedemora.se finns information om hur Hedemora kommun behandlar personuppgifter, om dina rättigheter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR) och lag om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (2021:890). Du kan också få hjälp av kommunens servicecenter tel. 0225-340 00.
Personuppgiftsbehandlingen är nödvändig i ett uppföljningsärende för att kunna hantera och vidta åtgärder vid misstankar om missförhållanden i enlighet med ”visselblåsarlagen” (2021:890), som ger skydd för personer som rapporterar om missförhållanden (visselblåsarlagen).
Den rättsliga grunden enligt GDPR är rättslig skyldighet.
Om det vid handläggningen av ärendet bedöms finnas skäl för en annan myndighet eller en annan enhet inom myndigheten att vidta fortsatta åtgärder med anledning av det som har kommit fram i ärendet, kommer de uppgifter som är nödvändiga för att åtgärden ska vidtas lämnas till den andra myndigheten eller enheten. Uppgifter kan t ex delas med Polismyndigheten vid misstanke om brott.
Personuppgifter sparas i enlighet med arkivlag, visselblåsarlagen och kommunstyrelsens dokumenthanteringsplan. Personuppgifter behandlas bara om behandlingen är nödvändig för att hantera ett ärende. Personuppgifter som uppenbart inte är relevanta för handläggningen av en viss rapport/ärende ska inte samlas in, utan raderas snarast möjligt om de har samlats in av misstag.
Endast personer som har utsetts att ingå i extern mottagningsfunktion, intern mottagningsfunktion och extern utredare ska ha tillgång till personuppgifter i ett ärende. Tillgången till personuppgifter är behörighetsstyrd på individnivå, varför man bara har tillgång till uppgifter man behöver för att kunna fullgöra sina arbetsuppgifter.
Oberoende advokat som handlägger en rapport är självständigt personuppgiftsansvarig för sin hantering och lyder under Sveriges Advokatsamfunds etiska regelverk om god advokatsed.