För elever i Hedemora kommuns grundskolor samt grund- och gymnasiesärskola, läsåret 2021/2022.
- Alla kan ansöka om att få skolskjuts.
- Den som uppfyller skollagen/skolskjuts 9 kap 15§, 10 kap 32§, 11 kap 31§ och 18 kap 30§ skolskjutsreglemente för grundskola och särskola i Dalarnas län inklusive lokal bilaga om beslut blir beviljad skolskjuts.
- Både beviljade och avslagna beslut kan överklagas.
Nytt är att elever i grundskolan från och med kommande läsår ansöker om skolskjuts i första hand via e-tjänst. Gäller även för de elever som idag har skolskjuts.
Ansökan via E-tjänst
Ansökan ska göras under perioden 15 mars - 9 april för att vara säker på att beslut om skolskjuts är klart till läsårets start i augusti. Det går att ansöka om skolskjuts via e-tjänsten under hela året, men handläggningstiden kan bli något längre för ansökan inkommen utanför ansökningsperioden.
Ansökan via blankett gäller för
Elever i grund- och gymnasiesärskola
Familjehemsplacerade elever
Elever med tillfälligt personnummer
Vårdnadshavare som inte har möjlighet att ansöka digitalt
Ansökan på blankett för läsåret 2021/2022 ska göras 15 mars – 15 april. Blanketten finns att hämta hos rektorsassistenten på respektive skola eller hos kundtjänst.
Ansökan skickas till:
Hedemora kommun
Skolskjuts
Box 201
776 28 HEDEMORA
eller mejlas till skolskjuts@hedemora.se