Ökad nationell nivå av bedrägerier via falska telefonsamtal –
så kallad ”vishing”
”Vishing” är när någon som utger sig ringa från ett företag, en bank, en myndighet eller till och med från Polisen. Den uppringda personen blir lurad till att lämna ut sina koder till e-legitimation, bankdosa eller mobila bank-ID alternativt blir vilseledd att själv logga in på sin bankdosa eller mobila bank-ID.
Bedragarna har i första hand riktat in sig på den äldre delen av befolkningen – över 70 % av de som blivit lurade på det här sättet är 70 år eller äldre. Många av de som drabbats har blivit av med sina livsbesparingar.
Brottsförebyggande tips i vardagen:
-
Lämna ALDRIG ut dina kortuppgifter eller koder till någon. Kortuppgifter och koder är nycklar till dina pengar.
-
Logga ALDRIG in på din bankdosa eller bank-ID på uppmaning från någon som kontaktar dig - oavsett vad den som ringer påstår!
Ingen banktjänsteman eller myndighetsperson som kontaktar dig behöver få din legitimering genom bankdosa eller bank-ID.
-
Om någon du inte känner ringer till dig och påstår sig ringa från bank, ett företag eller en myndighet, be då om att få motringa personen. Lägg på luren och ring upp på ett nummer som du själv har tagit reda på – inte på ett nummer som uppringaren sagt eller nummer som visas i telefonens display.
-
Om du drabbats av den här typen av bedrägeri – eller försök till den här typen av bedrägeri – gör polisanmälan! Och ta stöd av människor i din närhet.
Läs Polisens informatiomn om
falska telefonsamtal
